Βαρδινογιάννης-Λάτση-Μαρινάκης: Μέγα Επενδύσεις στην Ελληνική Αγορά Ενέργειας ύψους 375 εκατομμυρίων

204

Συνεργασία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΜΟΤΟR ΟΙL στο φυσικό αέριο. Θα συμμετέχουν από κοινού στη νέα μονάδα φυσικού αερίου στην Κομοτηνή. Πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες επενδύσεις στην ελληνική αγορά ενέργειας, ύψους 375 εκατομμυρίων στην οποία συμμετέχουν Βαρδινογιάννης, Μαρινάκης και Λάτση.

Το περιβάλλον της αγοράς διύλισης συνέχισε να επηρεάζεται από την κρίση της πανδημίας και στο πρώτο τρίμηνο του 2021, ανέφερε χθες κατά την ενημέρωση των αναλυτών για τα αποτελέσματα του α τριμήνου, ο αν. διευθύνων σύμβουλος της Motor Oil Hellas Π. Τζαννετάκης.

Μάλιστα φέτος η υποχώρηση στην κατανάλωση καυσίμων ήταν αρκετά μεγαλύτερη σε σχέση με πέρυσι, με δεδομένο ότι στο α τρίμηνο του 2020 δεν είχε ακόμη ξεσπάσει η κρίση του COVID – 19.

Συγκεκριμένα η συνολική μείωση στα καύσιμα φτάνει στο 14,7% όταν πέρυσι ήταν στο 3,8%, με τις βενζίνες να υποχωρούν στο 22%, το ντίζελ κίνησης στο 12% και συνολικά τα καύσιμα κίνησης να βρίσκονται στο – 16% έναντι – 3,6% το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.

Ωστόσο σύμφωνα με τον κ. Τζαννετάκη στο δεύτερο τρίμηνο καταγράφεται στην εσωτερική αγορά ξεκάθαρη τάση αύξησης, ήδη από τα μέσα Μαΐου με τον Ιούνιο να διαφαίνεται ακόμη πιο ισχυρός.

Όπως ανέφερε η διοίκηση της ΜΟΗ, τα μεγέθη του β τριμήνου του 2021 είναι πλέον συγκρίσιμα όχι με το 2020 όταν είχαμε το αυστηρό lockdown αλλά με τα μεγέθη του 2019, που η αγορά λειτουργούσε κανονικά.

Κατά την ενημέρωση των αναλυτών, πάντως, η διοίκηση της ΜΟΗ έκανε εκτενή αναφορά στη νέα μεγάλη επενδυτική απόφαση για τη συμμετοχή του ομίλου με μερίδιο 50% στην κατασκευή της νέας μονάδας ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο στην Κομοτηνή μαζί με τη ΓΕΚ Τέρνα.

Πρόκειται για μια καλή στρατηγική κίνηση με δεδομένες τις προβλέψεις για αύξηση της ζήτησης ρεύματος στην ελληνική αγορά ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τζαννετάκης, υπογραμμίζοντας ότι η μονάδα ισχύος 877MW θα έχει υψηλή απόδοση 64%.

Με τη νέα επένδυση θα ενισχυθεί η καθετοποίηση της ΜΟΗ στην αγορά ηλεκτρισμού και ταυτόχρονα λόγω των αναγκών της νέας μονάδας σε αέριο θα αυξηθούν οι όγκοι γεγονός που θα βοηθήσει τη ΜΟΗ και την ΤΕΡΝΑ να επιτυγχάνουν καλύτερες τιμές.

Ο κ. Τζαννετάκης τόνισε ότι δεν μπορεί να δώσει περισσότερες πληροφορίες για την επίπτωση που θα έχει στα μεγέθη του ομίλου η νέα επένδυση, ανέφερε ωστόσο ότι βάσει εσωτερικών μελετών αλλά και των εκτιμήσεων του συμβούλου της ΜΟΗ McKinsey ο δείκτης απόδοσης IRR της επένδυσης θα κυμανθεί μεταξύ 10 και 13.

Η επένδυση θα χρηματοδοτηθεί με project finance, ενώ η ίδια συμμετοχή της ΜΟΗ θα κινηθεί στα 50 εκατ. ευρώ (375 εκατ. ευρώ το συνολικό ύψος, εκ των οποίων το 75% δανεισμός και το 25% ίδια συμμετοχή).

Τέλος ο κ. Τζαννετάκης ανέφερε ότι στον κλάδο των ΑΠΕ, μέχρι τέλος του 2022 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί τα νέα έργα και ο όμιλος να διαθέτει 364MW σε λειτουργία ενώ ήδη έχει ξεκινήσει η αξιολόγηση των επόμενων έργων που θα κατασκευαστούν από το χαρτοφυλάκιο των υπό ανάπτυξη έργων ισχύος 650MW με στόχο η ισχύς της ΜΟΗ να φτάσει στα 500 – 600MW.

Βαρδινογιάννης: Έπεται συνέχεια… Η πιο μεγάλη μάχη δεν άρχισε ακόμα
Το πρώτο βήμα για την ένταξη ελληνικών επιχειρήσεων σε ευρωπαϊκά projects υδρογόνου (και κατ’ επέκταση για το «άνοιγμα» αυτού του νέου κλάδου που βρίσκεται ψηλά στη ατζέντα της ΕΕ για την πράσινη μετάβαση) πραγματοποιείται με την πρόσκληση που απευθύνουν τα υπουργεία Περιβάλλοντος – Ενέργειας και Ανάπτυξης – Επενδύσεων για συμμετοχή στο Σημαντικό Έργο Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (IPCEI) στον τομέα της αλυσίδας αξίας «Τεχνολογίες και Συστήματα Υδρογόνου».

Με κοινή τους απόφαση, ο Γενικός Γραμματέας Βιομηχανίας Ιωάννης Κυριακού και η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Αλεξάνδρα Σδούκου καλούν τις ενδιαφερόμενες εταιρείες να υποβάλουν προτάσεις έργων έως την Τρίτη 27 Απριλίου.

Στόχος της πρόσκλησης είναι να σταθμιστούν οι δυνατότητες και το εύρος της συμμετοχής της Ελλάδας σχεδιαζόμενο IPCEI «Υδρογόνο», μέσω του οποίου επιδιώκεται οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις να συμπήξουν συμμαχίες για την υλοποίηση μεγάλης κλίμακας projects για την προώθηση αυτής της νέας τεχνολογίας. Αντίστοιχη πρωτοβουλία -με συμμετοχή ελληνικών ομίλων- έχει αναληφθεί και για τον κλάδο των μπαταριών.

Οι προτάσεις μπορούν να καλύπτουν όλη την αλυσίδα αξίας του υδρογόνου, δηλαδή την παραγωγή του, τον βιομηχανικό εξοπλισμό (ηλεκτρολύτες κλπ.), λύσεις για αποθήκευση, μεταφορά και διανομή καθώς και βιομηχανικές εφαρμογές υδρογόνου.

Με την πρόσκληση, επιδιώκεται η δημιουργία μιας συγκροτημένης ελληνικής πρότασης για projects υδρογόνου που να διεκδικήσει με αξιώσεις χρηματοδότηση από τα ευρωπαϊκά ταμεία, με δεδομένη και την εκπεφρασμένη επιθυμία των Βρυξελλών να χρηματοδοτήσει τέτοια έργα, όπως έχει δηλώσει επανειλημμένα και η Ευρωπαία Επίτροπος Ενέργειας Kadri Simson. Στο «κάδρο» έχει ήδη μπει το White Dragon, project που συνδέεται με την απολιγνιτοποίηση στην Δυτική Μακεδονία και το οποίο συντονίζει η ΔΕΠΑ.

Στον πυρήνα του έργου βρίσκεται η χρήση ηλιακής ενέργειας (που θα παράγεται από φωτοβολταϊκούς σταθμούς) για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου, μέσω του οποίου θα αποθηκεύεται η ανανεώσιμη ενέργεια και το περίσσευμα θα μεταφέρεται μέσω αγωγών ή ειδικών φορτηγών για πολλαπλές χρήσεις.

Το ‘White Dragon” είναι ένα από τα τρία ευρωπαϊκά έργα που φέρονται να προηγούνται στην κούρσα της χρηματοδότησης ως “Hydrogen frontrunners. Για τον συντονισμό του έχει συσταθεί ομάδα εργασίας με τη συμμετοχή μεγάλων εταιρειών της Ελλάδας (ΔΕΣΦΑ, ΔΕΗ, ΤΕΡΝΑ, ΜΕΤΚΑ, MOTOR OIL, ΕΛΠΕ, CLUBE-Cluster Βιοοικονομίας και περιβάλλοντος Δυτικής Μακεδονίας) και του εξωτερικού (SOLARIS (bus and coaches), SOLID POWER, Hydrogenious, ABENGOA).

Εκτός από το White Dragon, σχέδιο που αφορά σε «μπλε» υδρογόνο (που παράγεται από φυσικό αέριο εν αντιθέσει με το «πράσινο» υδρογόνο που παράγεται από ΑΠΕ) επεξεργάζεται η Energean και αφορά στην κατασκευή μονάδας αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα και ενός εργοστασίου υδρογόνου στη βόρεια Ελλάδα, κοντά στην παλιά πετρελαιοπηγή του Πρίνου.

Σχέδια για projects υδρογόνου φέρονται να επεξεργάζονται και άλλοι ενεργειακοί όμιλοι, ενώ Διαχειριστές των Δικτύων Μεταφοράς και Διανομής Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ, ΔΕΔΑ) έχουν δηλώσει έτοιμοι να διασφαλίσουν ότι οι υποδομές που κατασκευάζουν θα είναι φιλικές προς το υδρογόνο.

Το momentum που ήδη υπάρχει για το υδρογόνο, πάντως, αναμένεται να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο με την οριστικοποίηση του θεσμικού πλαισίου για την ελληνική αγορά, το οποίο επεξεργάζεται Ομάδα Εργασίας και αναμένεται να είναι έτοιμο προς τα τέλη του έτους.

Μπαίνει και στα αιολικά πάρκα ο πανίσχυρος όμιλος.

Μετά τα υπέρογκα κέρδη της Motor Oil, ο Βαρδινογιάννης «εισβάλλει» και στην αιολική ενέργεια.

Την κατ΄ αρχήν συμφωνία για την απόκτηση χαρτοφυλακίου 11 εν λειτουργία αιολικών πάρκων συνολικής δυναμικότητας 220 MW και ενός επιπλέον υπό κατασκευή αιολικού πάρκου δυναμικότητας 20 MW ανακοίνωσε η Motor Oil.

Τα εν λόγω αιολικά πάρκα, τα περισσότερα εκ των οποίων ευρίσκονται στην Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα, αποτελούν περιουσιακό στοιχείο έξι υπό εξαγορά εταιρειών.

Η αξία της συναλλαγής εκτιμάται σε Ευρώ 123,5 εκατ. και θα πραγματοποιηθεί μέσω της Teforto Holdings Limited η οποία διαχειρίζεται το χαρτοφυλάκιο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) του Ομίλου Motor Oil Επισημαίνεται ότι οι υπό εξαγορά εταιρείες διαθέτουν, εκτός από τα δώδεκα αιολικά πάρκα, χαρτοφυλάκιο αδειών προς ανάπτυξη συνολικής ισχύος 650 MW.

Η γνωστή επιχειρηματίας Μαριάννα Λάτση αιφνιδίασε τους πάντες κάνοντας μια σπουδαία συμφωνία που ανατρέπει τα δεδομένα στον κατσκευαστικό κλάδο.

Η συναλλαγή για τη μεταβίβαση του ποσοστού της Reggerborgh Invest ύψους 28,2% στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με επιβεβαιωμένους αγοραστές τον κ. Γ. Περιστέρη, πρόεδρο της εισηγμένης, και την πλευρά της κ. Μ. Λάτση, ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία.

Ηδη μεταβιβάστηκε μέσω του Χρηματιστήριου Αθηνών «πακέτο» που αντιστοιχεί στο 3,09 της ΓΕΚΤΕΡΝΑ στην τιμή των 10 ευρώ ανά μετοχή.

Σύμφωνα με πληροφορίες ο κ. Περιστέρης αποκτά επιπλέον ποσοστό της τάξης του 14% (κατέχει ήδη το 16% περίπου της εταιρείας) φθάνοντας πέριξ του 30%. Η τοποθέτησή του μπορεί να κυμανθεί κατά τι υψηλότερα, χωρίς ωστόσο να ξεπερνά το 33% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.

Η πλευρά της κ. Μ. Λάτση αποκτά ποσοστό της τάξης του 7%-8%.

Συνάγεται πως το εναπομείναν ποσοστό του 5%-6% θα αποκτηθεί από τρίτο επενδυτή, χωρίς ωστόσο επισήμως να έχει επιβεβαιωθεί η πρόθεση συναλλαγής.

Η Reggeborgh Invest ανακοίνωσε και επίσημα ότι έχει συμφωνήσει να προχωρήσει σε αποεπένδυση από την εταιρεία, μετά από μία επιτυχημένη και προσοδοφόρα επενδυτική παρουσία στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.

Ανακοίνωσε παράλληλα ότι θα προχωρήσει στις σχετικές, λεπτομερείς ενημερώσεις μόλις ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για τη σταδιακή μείωση του ποσοστού συμμετοχής της στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε., που σήμερα ανέρχεται σε 28,181%.

Σημειώνει τέλος ότι θα διατηρήσει και θα ενισχύσει τις λοιπές επενδύσεις της στην Ελλάδα γιατί πιστεύει βαθύτατα στο μέλλον της ελληνικής οικονομίας και της χώρας.

Το ολλανδικό fund που διαθέτει πλειοψηφικό ποσοστό στην εισηγμένη εταιρεία φέρεται ως πωλητής σε νέους επενδυτές, μεταξύ των οποίων εταιρείες της οικογένειας της κ. Μαριάννας Λάτση, του ιδρυτή και προέδρου του ομίλου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, κ. Γ. Περιστέρη, αλλά και τρίτου επενδυτή, η ταυτότητα του οποίου σχετίζεται με εφοπλιστικά κεφάλαια αλλά και εγχώριες δραστηριότητες.

Η Reggeborgh Invest έχει προχωρήσει ήδη σε πώληση ποσοστού περίπου 2% και αναμένεται στο αμέσως προσεχές διάστημα να ολοκληρώσει τη μεταβίβαση και του υπολοίπου 28,2%.

Η κίνηση του ολλανδικού fund ξεπερνά τα όρια της μετοχικής συναλλαγής, καθώς συσχετίζεται με την ενεργή δραστηριοποίησή του στον εγχώριο επιχειρηματικό κόσμο μέσω της συμμετοχής του στον όμιλο Ελλάκτωρ.

Υπενθυμίζεται πως η Reggeborgh υπήρξε παθητικός μέτοχος στον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επί σειρά ετών, αφήνοντας την άσκηση διοίκησης στο Δ.Σ. της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ από το 2020 δήλωσε το «παρών» στον όμιλο της Ελλάκτωρ αποκτώντας άμεσο ποσοστό της τάξης του 14,17% και call option για απόκτηση επιπλέον ποσοστού ύψους 12,5%, (από τον κ. Λ. Μπόμπολα), και εν τέλει επικράτησε στο proxy war της 27η Ιανουαρίου 2021, τοποθετώντας διοίκηση επιλογής της.

Η προφανής σύγκρουση συμφερόντων, δεδομένου ότι οι δύο κατασκευαστικοί όμιλοι διεκδικούν κοινά έργα υποδομών (γεγονός που προκάλεσε επίσημα την αντίδραση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, όσο και την κυοφορούμενη αντίδραση του ανταγωνισμού), εξηγεί εν μέρει τη στρατηγική επιλογή του Reggeborgh Invest.

Από την άλλη πλευρά, υπάρχει και η χρηματοοικονομική αποτίμηση της κίνησης του fund, καθώς εκτιμάται ότι η πώληση της συμμετοχής της θα επιφέρει σημαντικά κέρδη στην επενδυτική του τοποθέτηση στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Ειδικότερα, η Reggeborgh Invest B.V, στις 30/3/2018 απέκτησε, μέσω εξωχρηματιστηριακής συναλλαγής, δικαιώματα ψήφου της τάξης του 9,3848% του μετοχικού κεφαλαίου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ στις 17/4/2019 απέκτησε επιπλέον ποσοστό 20,9490% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.

Αν και δεν γνωστοποιήθηκε, η τιμή κτήσης των ποσοστών (από την οικογένεια Καμπά, αλλά και το York Capital) κατά τις περιόδους άσκησης των παραπάνω κινήσεων η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διαπραγματευόταν πέριξ των 5,5 ευρώ ανά μετοχή. Χθες η μετοχή της εταιρείας ολοκλήρωσε τη συνεδρίαση στα 9,29 ευρώ (+0,11%), γεγονός που αποδεικνύει ήδη τα πιθανά κέρδη της Reggeborgh, παρά το γεγονός ότι δεν έχουν ακόμη γνωστοποιηθεί οι όροι της συναλλαγής πώλησης.

Πηγή: xristika.gr