Γερμανία: 1,8 εκατ. τόνοι CO2 το περιβαλλοντικό όφελος από το εισιτήριο των 9 €

55
train in germany

Κίνητρα χρειάζεται ο κόσμος για να υιοθετήσει φιλικότερες προς το περιβάλλον συνήθειες. Δυστυχώς όμως φαίνεται πως πρέπει να συμβεί μια καταστροφή (οικονομική, περιβαλλοντική ή φυσική) για να αποφασίσουν οι κυβερνώντες να θεσπίσουν κίνητρα. Τα μεσάνυχτα της 31ης Αυγούστου έληξε η τρίμηνη ισχύς του δημοφιλούς μέτρου για την εξοικονόμηση ενέργειας που εφάρμοσε η κυβέρνηση του Βερολίνου. Και το αποτέλεσμα ήταν, πέρα από την οικονομία στο ακριβό πετρέλαιο και φυσικό αέριο που έγινε, να μειωθούν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα κατά 1,8 εκατ. τόνους!

Πρόκειται για το εισιτήριο των 9 ευρώ που είχαν τη δυνατότητα να προμηθευτούν οι Γερμανοί για να κάνουν απεριόριστες διαδρομές με όλα τα δημόσια αστικά μέσα μεταφοράς αλλά και στα υπεραστικά τρένα, για ένα ολόκληρο μήνα. Το μέτρο ίσχυσε τους τρεις καλοκαιρινούς μήνες (από τον Ιούνιο έως και τον Αύγουστο) και τα μηνιαία εισιτήρια έγιναν ανάρπαστα. Εκατομμύρια επιβάτες έκαναν ταξίδια που ούτε θα διανοούνταν. Και εκατομμύρια οδηγοί άφησαν παρκαρισμένο το αυτοκίνητό τους για να μετακινηθούν με τα «μέσα». Το αποτέλεσμα ήταν η εντυπωσιακή εξοικονόμηση ρύπων που ανακοίνωσε τη Δευτέρα η γερμανική Ενωση Δημοσίων Μεταφορών VDV.

Μεταξύ των χρηστών του εισιτηρίου των 9 ευρώ, το 10% δήλωσε ότι έκανε με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς τουλάχιστον μια διαδρομή την εβδομάδα που συνήθως κάνει με το αυτοκίνητο. Βάσει της έρευνας, πουλήθηκαν περίπου 52 εκατομμύρια εκπτωτικά εισιτήρια και επωφελήθηκαν 10 εκατ. επιβάτες που είχαν ήδη μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών. Σε γενικές γραμμές ήταν οι κάτοικοι των πόλεων που επωφελήθηκαν και όχι όσοι διαμένουν σε αγροτικές περιοχές.

Ζητούν παράταση του μέτρου

Ήταν τεράστια η επιτυχία που είχε το πειραματικό αυτό μέτρο που αποφάσισε η τρικομματική κυβέρνηση του Όλαφ Σολτς για να αντισταθμίσει τον αντίκτυπο που έχει η εκτίναξη των τιμών της ενέργειας στους καταναλωτές. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι όλοι οι υπουργοί Μεταφορών των γερμανικών κρατιδίων ζήτησαν την παράταση του μέτρου. Ο ραδιοφωνικός σταθμός του Βερολίνου RBB μετέδωσε την πρόθεση της τοπικής Σοσιαλδημοκρατικής κυβέρνησης να επεκταθεί το μέτρο έως τα τέλη του έτους.

Το αίτημα προσκρούει όμως στους υπουργούς Μεταφορών και Οικονομίας της ομοσπονδιακής κυβέρνησης, οι οποίοι αμφότεροι ανήκουν στο Κόμμα των Ελευθέρων Δημοκρατών (FDP) – οι επίσης συνεργαζόμενοι στην κυβέρνηση Πράσινοι εξυπακούεται ότι επικροτούν κάθε μέτρο που έχει θετικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο.

Το FDP όμως είναι εξ ορισμού πολύ επιφυλακτικό σε κάθε επιβάρυνση του προϋπολογισμού που θέτει σε κίνδυνο τη δημοσιονομική ευταξία (οι κάρτες των 9 ευρώ είναι βέβαια επιδοτούμενες από το κράτος). Σύμφωνα με την εφημερίδα «Bild», η κοινοβουλευτική ομάδα του SPD αντιπρότεινε την καθιέρωση ενιαίου εισιτηρίου 49 ευρώ που θα ισχύει στις τοπικές συγκοινωνίες όλης της χώρας, μοιράζοντας τον λογαριασμό εξίσου μεταξύ της ομοσπονδιακής κυβέρνησης και των κυβερνήσεων των κρατιδίων.

Παγκόσμια πρώτη με το υδρογόνο

Αν βρεθεί μια λύση στο θέμα των επιδοτούμενων δημοσίων μεταφορών στη Γερμανία, θα πολλαπλασιαστούν οι επιβάτες που θα κάνουν – για την εμπειρία και μόνο – κάποια από τα 100 χιλιόμετρα της διαδρομής του νέου τρένου που κινείται αποκλειστικά με υδρογόνο στην Κάτω Σαξονία.

Πρόκειται για μια παγκόσμια πρωτοπορία για τους γερμανικούς σιδηροδρόμους, που κατάφεραν σε συνεργασία με το γαλλικό όμιλο Alstom. Στη γραμμή που εγκαινιάστηκε στις 24 Αυγούστου έχουν δρομολογηθεί 14 υδρογονοκίνητες αυτοκινητάμαξες, που φιλοδοξούν να κάνουν όλα τα άλλα τρένα (ακόμα και τα ηλεκτροκίνητα) να μοιάζουν με… μουντζούρηδες.

Πηγή: ot

ΓΒ